Muziek

Welkom bij het vak Muziek. Op deze pagina zal ik de opdrachten van Muziek plaatsen voor mijn medestudenten en de docenten van de HuA, maar natuurlijk bent u van harte welkom om inspiratie op te doen.



Grafische partituur
Grafische partituur op Rosanne van Nick en Simon:

Deel 1

Deel 2
Legenda







Luisteropdracht

Lied: Nick en Simon- Rosanne.

Een luisteropdracht bedenken gaat via een stappenplan:

1. Luister naar het muziekstuk dat je wilt gebruiken en focus inhoudelijk op de diverse kwaliteitsschema:
Ik heb het muziekstuk 'Rosanne' van Nick en Simon (de karaokeversie) gebruikt hiervoor: https://www.youtube.com/watch?v=E8mP3ctfsRI. De betekenis wat bij dit nummer hoort, is dat een man een vrouw leuk vindt, alleen die vrouw gaat met meerdere mannen om en die man wilt die vrouw voor hemzelf. Ik wil de domeinen bewegen en noteren naar voren laten komen. De luisterstijlen die ik wil stimuleren zijn Motorisch, Sociaal, Musicerend en Creatief.

2. Vraag je af hoe kinderen luisteren en wat je de kinderen kunt laten ontdekken met dit muziekstuk:
De meeste kinderen luisteren Sociaal of Motorisch. Sociaal: Kinderen luisteren muziek met elkaar of zingen samen een lied. Motorisch: Kinderen bewegen meestal vanzelf mee met muziek of gaan met het ritme mee tikken. Je kan bij dit muziekstuk de kinderen laten ontdekken welke instrumenten er gebruikt wordt in dit muziekstuk.

3. Bepaal welke opdrachten je wilt koppelen aan het stuk:
Ik wil 3 opdrachten koppelen aan het stuk.
1. Tekenen.
2. Onderzoeken welke instrumenten erin zitten.
3. Bewegen op de muziek.

4. Beschrijf wat de kinderen doen:
1. Tekenen: De kinderen krijgen een blaadje en moeten hun potloden erbij
    pakken. Ik zet de karaokeversie op van Rosanne en de kinderen tekenen wat
    ze bij dit muziekstuk voelen.
2. Onderzoeken welke instrumenten erin zitten: De kinderen maken groepjes
    van drie a vier kinderen en gaan onderzoeken welke instrumenten in het stuk
    zitten. Op het bord staan verschillende muziekinstrumenten zodat ze een
    beeld hebben van wat er in kan zitten. 
3. Bewegen op muziek: met hun groepje gaan ze één van de
    muziekinstrumenten naspelen. Elk groepje krijgt één instrument.

5. Kies een didactische werkvorm voor de activiteit:
Ik heb 4 didactische werkvormen gebruikt:
  • Interactievormen
  • Opdrachtvormen
  • Samenwerkingsvormen
  • Spelvormen

  • 6. Bekijk of je gebruik kunt maken van coöperatief leren:
    Het is mogelijk om coöperatief leren te gebruiken in 2 van de opdrachten, de leerlingen werken samen bij onderzoeken welke instrumenten erin zitten en bij bewegen op de muziek. Ze kunnen samen overleggen en elkaar erop wijzen als ze iets fout doen.

     
    7. Zorg voor een verassende opening van de opdracht:
    De verassende opening is het tekenen op gevoel bij het stuk, hierdoor krijg je de kinderen bij de les en doen ze enthousiast mee. Mijn stageklas vindt het geweldig om te tekenen en daarom lijkt het mij een goed idee om dit als opening te nemen.

    8. Bepaal hoe je de opdracht wilt nabespreken:
    1. Tekenen: De kinderen mogen om de beurt vertellen wat ze getekend hebben
        en wat ze bij het liedje voelden.
    2. Onderzoeken welke instrumenten erin zitten: bespreken welke instrumenten
        erin zitten en als het nodig is met ze luisteren naar de instrumenten.
    3. Bewegen op muziek: Aan de kinderen vragen hoe zij vonden dat andere
        groepjes een instrument nadeed.

    9. Laat een willekeurig iemand anders dezelfde opdracht doen. Bekijk of je de  opdracht moet aanpassen. Bespreek je bevindingen met de ander:
    ik heb mijn broertje van veertien jaar de opdracht laten doen, de opdrachten waren niet moeilijk volgens hem en ik hoefde niets aan te passen.

    10. Pas naar de aanleidingen van je bevindingen de opdracht aan:
    Ik hoef niets aan te passen.




    Lied aanleren

    OMOKVAR:

    Klas: Groep 8.
    Lied: Nick en Simon- Rosanne
    De tekst:
    Rosanne, ik weet dat er heel veel mannen zijn
    Elke keer weer een ander en mij doet het pijn
    Want jouw liefde waarmee jij mij soms verblijdt
    Wil ik liever liever liever liever voor altijd

    Als ik dacht dat ik je had dan had jij je weer bedacht
    Onvoorspelbaar en zo onverwacht
    Ik keek maar toe hoe jij mij in verwarring bracht
    Ik wil zekerheid dat ik bij jou ben vannacht
    Oh oh oh

    Rosanne ik weet dat er heel veel mannen zijn
    Elke keer weer een ander en mij doet het pijn
    Want jouw liefde waarmee jij mij soms verblijdt
    Wil ik liever liever liever voor altijd
    Jij kan je rust niet vinden jouw geest is veel te vrij
    Jij bent morgen weer anders dan vandaag
    Jij wilt je nog niet binden maar dat hoeft ook niet van mij
    Ik wil gewoon die zoen het is al dat ik vraag
    Oh oh oh

    Rosanne ik weet dat er heel veel mannen zijn
    Elke keer weer een ander en mij doet het pijn
    Want jouw liefde waarmee jij mij soms verblijdt
    Wil ik liever liever liever voor altijd

    Ontwerp:
        Doelen: - De leerlingen kunnen zelfstandig de tekst van het liedje 'Rosanne'
                      door Nick en Simon zingen.
                    - De leerlingen kunnen zelfstandig met een karaoke versie van het
                      liedje 'Rosanne' meezingen.
                    - De leerlingen kunnen samenwerken door de ene helft van klas
                      een couplet zingt van het liedje en de rest het andere couplet
                      zingt.
        Beginsituatie: Op muzikaal vlak hebben de kinderen vaker gezongen in het
                             nederlands.
        Materiaal: -laptop:om een karaoke versie van het liedje op
                                   te kunnen zetten. Ik heb de karaoke versie van 'Rosanne
                                   gebruikt.
                       - Digibord
                       - De tekst van het liedje.
        Ruimte: In een klaslokaal en alle tafels staan aan de zijkant zodat de
                     leerlingen staand kunnen zingen

    Muzikale opening:
         Aan het begin van de les vertel ik dat we een muziekles gaan doen. Als eerste vertel ik dat ze moeten gaan raden welk liedje het wordt door naar mij te kijken wat ik uitbeeld. Ik laat de kinderen achter hun stoel staan. Ik zet daarbij de karaoke versie van Rosanne op. Het liedje Rosanne is een erg bekend liedje in Nederland dus kunnen ze het snel raden. Ik neem bijvoorbeeld een groot blad met de naam Rosanne, hieraan kunnen ze zien dat het om een naam gaat. Bij bijvoorbeeld het zinnetje 'Want jouw liefde waarmee jij mij soms verblijdt' Wijs ik een leerling aan, daarna maak ik een hart van mijn handen, wijs ik mijzelf aan maak een glimlach. Als de kinderen het weten mogen ze gaan zitten op hun stoel De kinderen raken hierbij meteen betrokken bij de les, degene die als eerst zit is de winnaar en als je als laatst zit, heb je jammer genoeg verloren. Daarna zetten we alle tafels en stoelen aan de kant. De leerlingen gaan in een nette rij naast elkaar staan en beginnen we met inzingen. Dat kan je op de volgende manier doen: 'Inzingen voorbeeld'.

    Kern:
    Het aanleren van het lied bestaat uit drie fases:
    1. Introductiefase.
    2. Aanleerfase.
    3. Afsluitfase.

    1. Introductiefase:
    Als eerste zing ik het liedje een keer voor met de juiste begintoon. Daarna bekijken we de tekst en vraag ik of ze hieruit kunnen halen wat het couplet en het refrein is.

    2. Aanleerfase:
    De beste manier om dit lied aan te leren is met de 'weggeefmethode'. Je verdeelt het lied in coupletten en het refrein. Daarna zing je als het eerst het refrein en daarna laat je de kinderen je nazingen. Daarna plak je couplet 1 erbij. Samen zing je couplet 1 en het refrein. Dit oefen je een paar keer. Daarna doe je couplet 2 en zing je het hele lied nog één keer voor en zing je het samen. Refrein-couplet 1- refrein- couplet 2- refrein.

    


















    3. Afsluitfase:
    Als laatste zingen alle kinderen het lied zelfstandig zonder mijn hulp samen met de karaoke versie.

    Verwerking:
    Als verwerking deel ik de klas in tweeën, de jongens en de meisjes. Het lied is door een duo gezongen dus gaan we dit lied ook zingen alsof het een duo is. De jongen krijgen het deel van Nick en de meisjes krijgen het deel van Simon. Ik geef de leerlingen het onderstaande blad zodat ze kunnen zien welk deel zij moeten zingen. Het gedeelte dat niet gekleurd is, zingen alle leerlingen samen. Een andere versie die je kan doen, is dat je de jongens een couplet (blauw) laat zingen en de meisjes een ander couplet (paars). Hierdoor ontstaat er een battle.


    Afsluiting:
    Als afsluiting zingen we het lied nog één keer allemaal samen, het eerste couplet heel zacht en het tweede couplet heel hard.

    Reflectie:
     Aan het einde van de les ga je na of je doelen zijn behaald, zo niet dan ga je bedenken hoe je het de volgende keer anders kan gaan doen.

    - De leerlingen kunnen zelfstandig de tekst van het liedje 'Rosanne' door Nick en
      Simon zingen.
    - De leerlingen kunnen zelfstandig met een karaoke versie van het liedje
      'Rosanne' meezingen.
    -De leerlingen kunnen samenwerken door de ene helft van klas een couplet
     zingt van het liedje en de rest het andere couplet zingt.